Friday 23 April 2010

IPTA, IPTS diseragam

Pelajar mesti miliki kredit lima subjek menjelang 2015

KOTA BHARU: Syarat wajib kelulusan untuk kemasukan pelajar baru ke institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta negara ini akan diseragamkan pada sekurang-kurangnya kredit dalam lima subjek, menjelang 2015.

Ketika ini, peraturan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menetapkan pelajar hanya perlu mempunyai kredit dalam tiga mata pelajaran untuk memasuki IPTS dan lima kredit untuk memasuki IPTA. Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi Kementerian Pengajian Tinggi, Prof Dr Radin Umar Radin Sohadi, berkata penyeragaman syarat baru itu perlu dibuat bagi memastikan kualiti pengajian tinggi negara ini berada pada landasan terbaik dan mengelakkan ‘double standard’ dalam pengambilan pelajar IPTA dan IPTS, sedangkan pelajar mengambil jurusan sama.

“Adalah tidak bagus (mereka yang menuntut di IPTS) ini dilihat sebagai pelajar kelas bawahan, sedangkan mereka mengambil jurusan peringkat diploma ataupun ijazah,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau mengulas rungutan yang disalurkan kepada Berita Harian berikutan dakwaan Kementerian Pengajian Tinggi mahu melaksanakan syarat baru kemasukan pelajar, Jun ini, dengan menetapkan hanya pemohon memiliki kelayakan lima kredit dalam mata pelajaran dipertimbangkan untuk melanjutkan pengajian dalam bidang pilihan masing-masing.

Syarat baru itu menimbulkan kebimbangan di kalangan pengendali IPTS terhadap kesukaran mendapat pelajar baru. Ibu bapa juga bimbang anak mereka sukar melanjutkan pengajian pada peringkat tinggi sekurang-kurangnya diploma, selepas gagal mendapat tempat di IPTA.
Menjelas lanjut, Radin Umar berkata, pihaknya menyedari syarat berkenaan tidak boleh dilaksanakan secara tergesa-gesa.

Berikutan itu, katanya, IPTS akan diberi panduan serta ruang bagi membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan dasar baru itu kelak.

credit: article ini diambil di Berita Harian Edisi Online

p/s: ok! kot bg aku sbb ia meningkatkan prestasi pelajar2 Malaysia

1 comment: