Sunday 25 April 2010

Earwax / Tahi Telinga

Di dalam perubatan Tahi Telinga di panggil sebagai cerumen, ia terhasil daripada kelenjar dalam saluran telinga luar. Tujuan sebenarnya ceremen ini adalah untuk menghalang dan mencegah habuk-habuk ataupun zarah2 kecil yang boleh merosakan gegendang telinga.

Lendir yang berada di luar telinga tersebut akan memperangkap setiap benda-banda asing yang berada di saluran telinga serta yang berhampiran dengan gegendang telinga. Walau bagaimanapun ia akan menjadi bahaya sekiranya ia tidak dibersihkan ini kerana ia akan memberi kesan kepada gegendang kerana getaran bunyi tidak sampai ke gegendang telinga di sebabkan cerumen (tahi telinga) tadi. Oleh kerana itu anda perlu melakukan rawatan setiap 2 kali untuk sebulan untuk memastikan telinga anda dalam keadaan bersih dan baik.

Anda boleh mengunakan cotton bud sebagai jalan menyelesaiannya, namun walau bagaimanapun anda perlu menggunakan coton buds yang lembut dan cermat ketika mengunakannya adan terdapat Sebuah kajian baru-baru ini memberitahu bahawa cerumen ataupun tahi telinga dapat dicegah dengan mengunakan emolien topikal.

Pendengaran yang baik punca daripada telinga yang baik & bersih!

Dibawah ini merupakan video yang diambil ketika melakukan rawatan membersihan telinga:

please do not watch it if you are eating! (I took from Youtube!)






p/s: marilah sama2 kita cuci telinga kita~ >.<

for more further information please serve this site: MedicineNet.com

No comments:

Post a Comment